onsdag, april 29, 2009

Föräldrautbildning - del 1

Ja, igår kväll var det då äntligen dags för första delen av den föräldrautbildning som vår MVC erbjuder. Andning & avslappning var temat. Åtta förväntansfulla par i en cirkel. & så en barnmorska som jag inte träffat förut. Först pratade vi igenom själva förlossningsförloppet. Från första värken tills allt är klart. Jag har precis läst boken "Att föda" (som jag verkligen varmt kan rekommendera) så det var inget nytt för mig, men ändå väldigt bra & pedagogiskt. Tror maken uppskattade det mkt, för det mesta handlade om hur mannen ska reagera & agera & hur han ska ta över & styra så att kvinnan kan koncentrera sig på värkarbetet. Maken håller också på att läsa "Att föda" nu, för han vill vara så förberedd som det bara går. & det är skönt för mig också att veta att jag kan släppa taget & lita på att han förstår (så gott det nu går) vad som händer.

Andra delen övade vi avslappning & (ut)andning ("inandning klarar kroppen alltid av automatiskt - det är utandningen vi ska fokusera på."). Sen lekte vi förlossning & männen fick öva på att ge djupmassage & andas med oss & styra oss i rätt riktning. Det var riktigt mysigt att ligga i makens famn & få massage & andas tillsammans... Visste ni förresten att när man ska föda så blir kroppen så mjuk (ja inte livmodern då...) att urinblåsan kan innehålla 3 liter (japp, ni läste rätt!) urin utan att man ens blir kissnödig. Så mannens uppgift är också att baxa i väg kvinnan till toaletten minst en gång i timmen (trots att hon inte alls kommer att vilja) eftersom urinet annars ligger ivägen & stoppar upp. Haha! Det kommer verkligen inte att bli ngn lätt uppgift för fina maken! :)

Hur som helst, en väldigt givande kväll. Nästa vecka är det dags för den andra (& sista) delen då vi ska prata amning, smärtlindring samt se en förlossningsfilm. Sen anses vi vara redo för den stora dagen! Än så länge är jag inte det minsta rädd - bara väldigt förväntansfull. Vi får väl se hur det känns när det väl är dags...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Så rolig och matnyttig föräldrautbildningen låter! Måste kolla en extra gång om min mvc verkligen inte har någon sådan. I alla fall var det vad bm sa sist. De har dock profylaxkurs som vi ska gå om två veckor och det ser jag fram emot! Kram

Anonym sa...

Tack för dina ord på min sida, de betyder oerhört mycket. Lycka till med nästa del av utbildningen!

Kram Tovalisa