fredag, december 19, 2008

IVF 2 - dag för dag

Började ju inte den här bloggen förrän jag redan var inne i "ruvarperioden" så har inte fått med hur själva behandlingen gick. Tänkte att det kunde vara bra att skriva ned den, medan den fortfarande finns färsk i minnet. Kan vara bra att kunna gå tillbaka om/när det blir dax för nästa IVF, för den risken finns ju. Så!

080904 Spraydag 1 - Sprayar 2*2. Synarela smakar förbaskat illa! Kommer ihåg hur mkt jag hatar den sen IVF 1.
080919 Spraydag 16 - Mensen kommer (på dag 36). Mår fruktansvärt dåligt. Klimakteriet är i full blom - i kombination med kraftig mensvärk. Kan inte somna på kvällarna. Vaknar ömsom iskall ömsom smällhet när jag väl har lyckats somna. Lider av alla biverkningar man kan tänka sig sen flera dagar tillbaka. Huvudvärk, illamående, finnig, har gått upp i vikt. Hatar det & längtar till blodprovet!
080922 Spraydag 19 - Blodprov!
080923 Spraydag 20 - De ringer på eftermiddagen & meddelar att jag är nedreglerad. Lycka! Får börja med sprutorna följande kväll kl 19.00.
080924 Spraydag 21, sprutdag 1 - Första sprutan, gonal f 150E. Nervöst, men inte svårt & väldigt lycklig över att ha kommit så här långt.
080929 Spraydag 26, sprutdag 6 - Blodprov! Det visar sig att jag reagerar starkt & de vill att jag sänker dosen till 112,5e. VUL följande dag för att kolla läget. - Risk för överstimulering. Jag blir skitnervös! Har ju känt att det spänner som 17 i magen redan...
080930 Spraydag 27, sprutdag 7 - VUL! Det visar sig att jag har massa små äggblåsor på gång vilket är bra, men det finns som sagt en risk för överstimulering. Fortsätter med den lägre dosen & nytt VUL 2 dagar senare. Får beröm för mina fina & rejäla äggstockar som är av perfekt typ för en lyckad IVF (jippie!!???).
081001 Spraydag 29, sprutdag 9 - nytt VUL, allt ser bra ut. Äggplock bestäms till måndag, 4 dagar senare.
081002 Spraydag 30, sprutdag 10 - de ringer & meddelar att de efter ytterligare en genomgång med alla läkare bestämt sig för att skjuta på vårt äggplock en dag. Ny dag tisdag 081007.
081005 Spraydag 33, Ägglossningssprutdag - Kl 20.30, Ovitrellespruta. Inga bekymmer! Min mage är väldigt uppsvälld & det gör ont, väldigt ont i äggstockarna.
081007 Äggplock - Den 7 oktober 3 år tidigare är officiellt den dag jag & maken blev tillsammans & också den dagen som vi började försöka få barn. & så 3 år senare, på exakt samma dag, så kommer vi till denna milstolpe. Vi hoppas att det ska ge oss massa tur!

Hur som helst, kommer dit 8.30, lagom nervös. Det är fullt med "små bås", som bara skiljs av med draperier & jag inser att här är det löpande band som gäller. Får sätta på mig en ful sjukhusskjorta & ett par långa strumpor som går ända upp på låren. Får också en kanyl i armen & får morfin & ngt annat lugnande samt 2 citodontabletter & får sen lägga mig & vila (medan mannen går till runkbåset för att lämna sitt bidrag). Efter ca 1h är det vår tur & jag går in & slänger upp benen i gynstolen (med invanda rörelser - man har ju varit med förr). En ny läkare som jag aldrig träffat förut presenterar sig & sen går det undan! Ont gör det, men jag är rejält groggy & det går ganska bra.

Efterår får jag gå tillbaka till "mitt bås" & det är nu helvetet börjar. Det gör så förbaskat ont! Jag gråter & gråter & gråter & ligger & kastar mig runt i sängen. Får nästan panik! Barnmorskan kommer & jag får mer morfin & fler, starkare tabletter än citodon. Det gör ändå ont, men tillslut tuppar jag av sover kanske 30 min. När jag vaknar har jag ont, men mindre ont, & vill hem. Trycker i mig min medhavda macka & får hjälp till toaletten (det har blödit ganska mkt...). En barnmorska kommer med beskedet att det blev 13 ägg & att jag hade väldigt många äggblåsor, därav smärtan.

Hur som helst, åker hem & däckar & förblir nedbäddad tills det 2 dagar senare är dax för ET. Det känns som om jag blivit överkörd av en lastbil. Det gör så ont! Är svullen & blir pinknödig ungefär en gång i timmen (även på natten). Det gör ont att röra sig. Det gör helvetiskt ont att resa på sig. Det gör ont att pinka. Det gör ont att vara pinknödig (lite som en kraftig urinvägsinfektion - det är blåsan som trycker mot de svullna äggstockarna). Livet suger ganska hårt de här dagarna, men som tur är kan jag sova rätt mkt. & är lycklig för att det är över & att det blev 13 ägg. Hoppas att det blir många befruktade ägg (men oroar mig förstås för att det inte ska gå bli ngt alls...).

081009 ET - Så är det då äntligen dax! Jag har ont, men är lycklig. Läkaren (en annan läkare så klart...) berättar att 8 ägg blivit befruktade & att två av dem var av absolut toppkvalitet "kan inte bli bättre än så här!". :) Får tillbaka ett ägg & läkaren säger att nu blir det varken bad eller sex på 2 veckor. Jag har så ont att jag skiter i vilket (nej, inte bad - älskar att bada, så det var jag verkligen ledsen över).

Läkarens avslutande ord: "Jag tror att det kommer gå vägen faktiskt! Kan ju förstås inte lova ngt, men du är ung, ägget är av toppkvalitet & du har varit gravid förut. Ja, jag tror på det här."

Det var det. Kan tillägga att jag var fortsatt sängliggande i flera dagar efter ET pga av smärtan från de svullna äggstockarna. Kunde inte stå upp rak i ryggen. Låg som en boll i sängen & glodde på tv & tyckte synd om mig själv. Men men, hoppas verkligen att det är värt det i slutändan. & ja, jag skulle göra om det igen!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej!
För en vecka sedan plockade de ut 20 ägg från mig. Det var en vidrig upplevelse. Det blödde mycket och gjorde fruktansvärt ont. 8 av äggen blev befruktade och igår morse sattes ett embryo in!

Nu är det bara att vänta och hoppas! Tack för en bra blogg.
Kram//Emma