onsdag, mars 11, 2009

Besök hos barnmorskan

Besöket hos BM igår gick finfint (har verkligen världens mysigaste BM!). Alla prover var bra (förutom lite protein i urinen som måste kollas upp). Flempan som sov så sött i min mage vaknade till liv ordentligt när hon skulle lyssna på hjärtat & sparkade så jag trodde magen skulle spricka! :) Det var inte populärt med ultraljudsvågor & det visades med besked!

Mätte också livmodern för första gången & det visade sig att den är stor (vilket jag anat). Jag ligger ca 2 v före, dvs min mage motsvarar 26+0 istället för 24+0. Så det blir nog en stor bebis... Om det fortsätter så här vill säga. Jag låg iaf precis innanför den övre gränsen för normalvärdet & min BM tyckte bara att det var positivt att Flempan växer & frodas. & de är klart, hellre 2 v före än 2 v efter...

Jag berättade också om min mindre positiva erfarenhet från förra veckans läkarbesök (hon som inledde med "jaha, & vad gör du här?". Min BM skakade på huvudet & gömde ansiktet i händerna & utbrast "Nej, inte en till! Jag vet precis vad du pratar om.". Det var tydligen första gången hon var där (det är en konsult från grannkommunen) & det hade varit total katastrof. Folk hade gått därifrån i tårar. & hon hade kommit igår också, trots att de sagt ifrån att de inte ville att hon skulle komma mer. & det hade tydligen varit ännu värre.

Alltså allvarligt! Hur kan man tillåtas jobba med gravida kvinnor (ja, eller med gynekologi överhuvudtaget - som ju kräver en viss empati...) när man beter sig så? Förstår att hon jobbar som konsult för ingen vill väl ha henne kvar längre än en dag... Hur som helst så kändes det väldigt skönt att höra att det faktiskt inte bara varit jag som inbillat mig. Hon var tydligen lika hemsk mot alla...

Inga kommentarer: