måndag, februari 02, 2009

Jag vill ha ett jobb!

I morse åkte maken i väg till Sälen & kommer vara borta till torsdag kväll. Han ska hålla i en utbildning för Viasats säljare på deras kick off så det blir nog massa hålligång & dessutom skidåkning under 2 efm. Jag är så sjukt avundsjuk! & just nu känner jag att jag måste få ett jobb. NU! Idag är det inte kul att vara arbetslös. Det spelar ingen roll vad det är för jobb. Jag kan jobba i hemtjänsten som jag gjorde när jag pluggade. Jättegärna! Bara jag får ett jobb! & tro mig, jag söker jobb - alla tänkbara jobb. Men vem vill anställa en gravid kvinna som ska gå på mammaledighet i juni när arbetsmarknaden ser ut som den gör? Vem vill ens träffa mig? INGEN! Det är diskrimninerande, men så är det! Om man letar efter en person för att anställa, så faller ju jag förstås bort direkt. & vikariat, ja de växer inte på träd. & de få som finns är vi många som slåss om. Då hamnar inte den gravida kvinnan först i kön. Så det känns ganska meningslöst just nu. Tyvärr.

Fick iofs ett mail från en kvinna på arbetsförmedlingen som "blivit tipsad om mig" från min arbetsförmedlare. De söker just nu jobbcoacher som kan hjälpa arbetslösa med ansökningar etc & som kan "utveckla goda relationer med företag för att uppnå effektiv matchning som leder till anställning". Jag har ju jobbat både med sälj & med rekrytering så det är absolut någonting som jag skulle kunna tänka mig. & som jag nog skulle vara bra på. & de söker folk som kan jobba "kortsiktigt". Det är ju klart, så fort arbetsmarknaden vänder så behövs ju inte alla dessa jobbcoacher så de vill ju förstås inte binda upp ngn på längre sikt.

Jag vet inte. Mitt förtroende för (eller snarare min uppfattning om) arbetsförmedlingen är inte direkt på topp. Men vad 17, skulle de erbjuda mig ett jobb så tar jag det rakt av! Inget snack! Inte för att jag tror det. Som ni kan utläsa av det här inlägget är jag väl inte direkt översvallande positiv angående mina möjligheter att få jobb i vår. Men jag vill, jag vill, jag vill!

Nu ska jag ge mig på renoveringen av vårt badrum. Hade en vattenläcka där i höstas så jag har dragit om alla rör & håller just nu på att riva lite tapet & spånskivor för att sen kakla i duschhörnan. Det är tur att jag är händig (min man kan knappt spika i en spik) för jag har hunnit renovera halva huset senaste månaderna (så sysslolös är jag inte). Men ett riktigt jobb, det är vad jag längtar efter idag!

Inga kommentarer: