onsdag, maj 06, 2009

Mer om järnvärdet...

Blutsaft (som MochM tipsade om, angående mitt förra inlägg) drack jag i början, men det är tydligen för lite järn för att det ska göra ngn skillnad längre enl min BM. Jag behöver minst 100 mg järn om dagen, & då måste jag dricka 100 ml (vilket ju inte går). Så, jag försöker ta en 100 mgs tablett varje dag, trots att jag blir katastrofalt dålig i magen (de flesta blir hårda, men på mig har det helt motsatt effekt)... Men är trött ändå & järnvärdet fortsätter sjunka (för 2 v sen var det 118 & nu alltså 111). Har kollat runt & förstått att under 110 räknas som lågt järnvärde så jag förstår inte hur min BM kan tycka att 111 är ett helt ok värde... Hon sa också att jag ser för fräsch ut för att ha järnbrist, men hon hade fem minuter tidigare gett mig en komplimang för min fantastiskt jämna & fina solbränna (jo, efter helgen är jag brun som en pepparkaka), så man kan ju tycka att det påverkar till att jag ser fräschare ut än vad jag känner mig... Vad vet jag.

Så det är svårt. För samtidigt som jag är helt förlamande trött för jämnan så springer jag ju också på toa med rännskita (japp så illa är det) mellan 3 & 5 ggr om dagen & det blir man ju inte heller pigg av. & mer järn = fler toalettbesök & det vet jag inte om min kropp pallar just nu. Därav mitt dilemma.

Jag tackar min lyckliga stjärna för att jag är hemma & har möjlighet att gå & vila när kroppen säger ifrån, men skulle väldigt gärna ha lite mer ork. Äter bra hemlagad mat (om man bortser från mina cravings efter kanelbullar & glass) - matlagning är ju ett jättestort intresse. Äter massa sallad & grönt, bara fullkornspasta & -ris, undviker halvfabrikat. Har tom rensat bort de flesta lightprodukter efter order av min mor (som också tvingade mig att läsa "Naturlig mat - naturlig hälsa" & "Välfärdens ohälsa" av Lars Wilson när jag blev gravid) & använder numera bara riktig grädde & crème fraîche i måttliga mängder. Men det tycks inte hjälpa.

Så fler tips för att bota trötthet & dålig mage mottages med största glädje & tacksamhet!

Nu bär det av till farmor! :)

4 kommentarer:

Jenny sa...

Hej

Jag dricker Ferronol (finns på hälsokosten). Kroppen tar upp flytande järn bättre än tabletter. Även om du tar 100 mg tabletter så får du inte i dig den mängden har jag lärt mig. Jag har visserligen 121 i järnvärde så det kan ju va så att Ferronol är får låg dos för dig. Men värt att prova. Den smakar gott och jag har inga biverkningar alls. Fixar inte heller tabletter nämligen, vägrar ta dem.

Ett annat tips är att äta mycket jordgubbar. Går bra med både färska och frysta, de innehåller mycket järn. Jag äter det nästan varje dag.

Kram Jenny

gäst sa...

Proviva är bra för att lugna stackars magar. Proviva Active funkar bättre för mig än de "vanliga" proviva-dryckerna, tror att det kanske är fler av de där nyttiga bakterirna i Active-varianten. Tänk dock på att ta järntabletterna först och att dricka provivan lite senare, annars kan provivan (eller rättare sagt det skyddande skikt den bildar) hindra upptaget. Åtminstone borde det vara så, läste att det gällde för någon medicin som de hade studerat.

Anonym sa...

actimel funkar bra om magen är i obalans, ferronol hjälpte mig under min graviditet hade när jag började 116 efter bgr veckor 121 och höll det genom hela graviditeten. lycka till...

MochM sa...

Du får helt enkelt gå på en blodpudding och spenatdiet! :o)
Kram m.