tisdag, september 29, 2009

3 månader...

3 månader & 2 dagar. Tiden går verkligen fort... Var på BVC igår för första vaccinationen. Det gjorde ont! I både mamma & lillan. Dessutom råkade första sprutan (av 2) träffa ett blodkärl & blodet sprutade (nåja, rann i alla fall) ner på mammas byxor. Så den sprutan fick vi ta om. & lillan skrek. Ingen kul upplevelse. & sen var det gnälligt & lätt febrigt resten av dagen & natten.

Men en glad nyhet är att Adelia inte har haft ont i magen sen jag skrev det förra inlägget (ta i trä!). Antagligen har hon haft en lätt släng av 3-månaderskolik & den ska som namnet visar försvinna runt 3 månaders ålder. Jag hoppas verkligen att vi slipper magknipet & gaserna nu, för det var verkligen inte kul...

Annars kan jag berätta att Adelia igår mätte 60,5 cm & vägde 5890g, vilket var precis på strecket. Tidigare har hon varit en bra bit över strecket (både jag & maken är ju långa - maken är 1,95 & jag 1,74) så hon har antagligen stått stilla ett tag nu. Det är iofs inte så konstigt med tanke på allt annat som har hänt med vår stora tjej. Hon är så mkt mer vaken nu. & kan ta tag i saker (& kasta dem...) & pratar i ett. & hon älskar att stå upp (vi håller henne under armarna). Hon försöker tom ställa sig upp själv genom att gå upp i brygga - & blir skitsur när hon inte kommer längre. & hon är nyfiken & vill vara med. Hon vagnvägrar dessutom just nu för i vagnen ser man ju ingenting. Så det är babybjörnen som gäller mer eller mindre konstant. För att skona min stackars onda rygg & axel har jag faktiskt beställt en "ergocarrier" som ska vara mer ergonomisk med höftbälte & som går att använda från ca 3-4 månader. Hoppas verkligen att den kommer att fungera!

Ja, det är verkligen fantastiskt kul med allt som händer just nu. :)

Nu ska jag iväg på träff med mammagruppen!

1 kommentar:

Anonym sa...

härligt att läsa att allt går så bra. tips är bärsjal om du vill skona din rygg och axlar ännu mer, är lite trixigt i början men snart är vanan inne.

/C